AFAS Consultancy door Thijs

Sinds vorig jaar is Thijs Kruimink in dienst bij DION. Met zijn jarenlange ervaring met het ERP-systeem van AFAS weet Thijs onze HR dienstverlening nóg completer te maken. En daar zijn we trots op! In deze blog laten we daarom graag Thijs aan het woord, over wat bestaande en nieuwe klanten van hem kunnen verwachten.

Jarenlange ervaring

In 2020 ben ik bij DION gestart als AFAS consultant. AFAS is een softwarepakket waarmee je bedrijfsprocessen kunt stroomlijnen, zoals de financiële-, personeels- en salarisadministratie. Voordat ik bij DION kwam werken heb ik jaren als consultant bij een AFAS-partner voor diverse bedrijven deze software ingericht, voornamelijk gericht op de HR- en salarisprocessen.

Meerdere processen

Veel klanten van DION maken gebruik van AFAS (Profit). Zij hebben onder andere hun salarisadministratie in AFAS ingericht en vanuit DION verzorgen we hiervoor de maandelijkse controle en/of salarisverwerking. Een aantal klanten van DION zet AFAS zelfs al breder in om ook andere HR processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, super om te zien! Echter zie ik ook dat de vele mogelijkheden van AFAS bij het merendeel van de klanten nog onbekend is. Daarom willen we zowel onze bestaande als nieuwe klanten het komende jaar graag verder helpen en adviseren hoe deze veel ingezette software als werkomgeving beter kan worden benut en vóór jou gaat werken. Want je werkomgeving optimaliseren, kan altijd!

Waar moet je aan denken bij het optimaal gebruiken van deze software?

De basis is om zowel medewerkers als leidinggevenden zelf via een online portal (AFAS Insite) zoveel mogelijk inzicht te geven en wijzigingen te laten doen, hiermee leg je zoveel mogelijk bij de bron neer. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker die zelf zijn/haar adres kan wijzigen, loonstroken inziet, verlof aanvraagt en declaraties indient, eventueel via de AFAS Pocket App (aanrader!). Of een leidinggevende die zelf alle benodigde gegevens van zijn team kan inzien en mutaties, zoals een functie- of salariswijziging vlot kan doorvoeren.

En er is nog veel meer!

Ook zijn er veel werkzaamheden van een HR afdeling een stuk efficiënter in te richten door middel van de inzet van de juiste tools van deze software. Neem bijvoorbeeld het volledig automatiseren van je HR documenten en correspondentie (die we ook voor je kunnen opstellen/opmaken), inclusief gebruik van digitaal ondertekenen (zoals een arbeidsovereenkomst), de jaarlijkse gesprekkencyclus die door de software kan worden geregistreerd of de diverse vormen van managementrapportages en dashboards die je kan automatiseren. Ook zijn er vaak diverse optimalisaties in de salarisverwerking mogelijk, zoals een volledig ingerichte pensioenregeling waarmee je administratie nauwkeurig aansluit op de facturen van het pensioenfonds of de verzekeraar. Of geautomatiseerde controle-overzichten waarmee je maandelijks snel je salarisverwerking kan controleren. Dit soort werkzaamheden automatiseren geeft een HR afdeling en haar medewerkers uiteindelijk veel meer tijd en ruimte om meer met hun kerntaken bezig te kunnen zijn. 

Snel schakelen?

Het is een strategische keuze geweest van DION om zelf iemand in dienst te nemen met deze achtergrond en ervaring. Doe je dat niet, dan kun je gewoonweg niet altijd even snel schakelen en ben je deels afhankelijk van externe partijen. Daarnaast kunnen we hiermee proactief met onze klanten meedenken over de doorontwikkeling van hun AFAS software. Wij als DION, met onze 8 Business Units, zijn zelf ook een intensief gebruiker van AFAS (Profit). Daarom is het voor ons intern natuurlijk eveneens heel waardevol om iemand met deze expertise in dienst te hebben en extra optimalisatieslagen te kunnen maken.

Nieuwsgierig?

Zijn jullie zelf al AFAS gebruiker of overweeg je met AFAS te gaan werken? Ik kijk graag eens met je mee waar (optimalisatie-) mogelijkheden liggen op het gebied van HR en salarisadministratie. De komende maanden zal ik daarom inzetbaar zijn voor een volledig kosteloze AFAS-scan gericht op HR- en salarisprocessen. Hierin zal ik met je doornemen waar je momenteel met je software staat, welke organisatiedoelen en/of wensen er eventueel voor de toekomst zijn en welke optimalisatiemogelijkheden er zijn.
Een AFAS-scan wordt samen met een HR-manager of medewerker uitgevoerd en neemt ongeveer 1,5 uur tot 2 uur van je tijd in beslag. Dus wil je op korte of latere termijn je AFAS software en wensen met mij doornemen, plan dan alvast een afspraak in, zodat ik de kosteloze AFAS-scan voor je organisatie kan verzorgen.

Je gegevens hieronder achterlaten is voldoende, dan neem ik contact met je op! Uiteraard ben ik ook rechtstreeks bereikbaar per mail, thijs.kruimink@dion.nl, of bel me via 0523-208209. Namens DION, leer ik jou als (mogelijke) AFAS gebruiker graag kennen!

Hartelijke groet,
Thijs Kruimink, AFAS consultant bij DION HR.